14 Februari 2009

DIRI SENDIRI @ ORANG LAIN?

Selama ini aku perhatikan, ada dua sifat manusia:

1. Susahkan diri sendiri untuk kepentingan sendiri.
2. Susahkan orang lain untuk kepentingan sendiri.

Erm.. korang yang kategori mana agak-agaknya. mungkin ramai yang mengaku diri mereka yang pertama tu, but please don't be hypocrite! memang ada manusia yang tak suka susahkan orang lain dan sanggup susahkan diri sendiri untuk kepentingan sendiri. tapi berapa ramai sangat manusia macam tu sekarang?

Sekarang ni aku perasan lebih ramai yang suka susahkan diri orang lain untuk kepentingan sendiri. kadang-kadang kita tak perasan, sifat kita tu menyusahkan orang lain. mungkin kita fikir, kawan baik sudi membantu tapi kalau dah jadi habit suka susahkan orang lain, lama-lama orang pun naik jelak dengan sifat macam tu. kawan pun lari kalau macam tu!

Aku kadang-kadang geram dengan orang macam ni. kita dah tolong tapi ucapan terima kasih tu susah sangat nak keluar dari mulut emas diorang. susah sangat ke nak sebut 'TERIMA KASIH'?? kalau mengumpat tu, ringan pula mulut diorang.

Orang yang suka susahkan orang lain ni, tak ada perasaan kesian ke pada orang yang dah disusahkan tu? orang yang ada sifat macam ni, fikir-fikirlah. macam mana korang rasa kalau orang lain buat korang macam tu jugak. bak kata Nabil "lu fikirla sendiri.. assalamualaikum!".
xoxo

2 ulasan:

  1. hohoho...
    sifat orang MELAYU memang susah nak ucap terime kasih dan berterime kasih. Tapi bile dlm kesusahan, baru lah terhegeh2 dgn muke tak malu tebal 18 inci dtg nak mintak tolong.
    hurm...
    Dunia..Dunia..
    hahahha

    BalasPadam