20 Februari 2011

bila 'SERABUT' belenggu diri

Assalamualaikum..

Dua tiga hari lalu, saya berasa tak tenang. cukup 'SERABUT' dengan masalah sekeliling. macam-macam perasaan terasa. keliru, takut, marah, sedih.. sungguh! kadang-kadang saya seperti persoal kenapa saya harus hadapi masalah sebegini. tak tertanggung rasanya. namun saya cepat-cepat berisghtifar.


'Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya' - Al-Baqarah : 286.

'Allah tidak membebani seseorang melainkan (sesuai) dengan apa yang diberikan Allah kepadanya' - At-Talak : 7.


Ya, saya percaya andai saya ini tidak 'layak', ujian sebegini tidak akan singgah dalam hidup saya. jika sebelum ini saya selalu menyalahkan sekeliling andai dihimpit masalah, namun kini saya lebih 'sedar diri'. dan kini andai dilanda masalah yang 'menyerabutkan', saya lebih suka mendengar bacaan al-quran baik di dalam kereta, rumah mahupun di pejabat. mendengar saja buat saya tenang, lalu kadang-kadang terasa rindu untuk mengaji. :)

so, inilah salah satu saya lakukan bila 'SERABUT' belenggu diri.

xoxo
Hazira Hanum

Tiada ulasan:

Catat Ulasan